Pazar, Nisan 07, 2013

Ev Temizlemenin Pratik Yolları



Böyle bir yazı yazacağım aklıma gelmezdi. Ancak eğer temizliğinizi kendiniz yapıyorsanız, çalışıyor ve-veya küçük bir çocuğa sahipseniz birkaç (naçizane)öneriyi hak ediyorsunuzdur. Ayrıca bu günlerde yerli-yabancı pek çok sitede bu konuda yazılar paylaşıldığını gördüm ben de zaman zaman( Londra'da temizlik yapmayı red eden, sadece mikrop kapmayacak kadar temizlik yapan ev kadınlarının olduğunu öğrendiğimden beri)bu işi nasıl olur da pratikleştiririm diye düşünürüm.  Ben dağınık ama pratik biriyim.(dağıtırım ama toplamayı da severim) Aynı zamanda hem çalışıp hem de 2 yaşında bir çocuğa sahibim.  Bu nedenle temizliği biraz pratik hale getirdim diyebilirim. Yeni tavsiyelere de açığım..
-ev hanımları gibi öyle haftanın bütün bir gününü sil, süpür, ovala, parlat, topla, yıkaya ayıramıyorsanız günde 15 dakika yeter(bence) ...
-En temel şey aslında her eşyanın bir yeri olsun, saç tokası veya kesme tahtası fark etmez. Kullanıp hemen yerine koyun. Bu sanırım en gerekli şey, eviniz hep düzenli olur.
-İkinci temel şey fazla eşyaya ne gerek var. Örneğin üç tane kepçe, beş tane tepsi, yedi tane masa örtüsü ne işe yarar? Gerçekten kullanışlı olanları elinizde tutun. Çok iyi bir ayıklama yapın. Her eşya üzerinde tek tek düşünüp hele de size iyi enerji vermeyenleri başkaları ile paylaşın.. Az eşya az toz demektir.
-Kapsül gardrop çok mantıklı bir şey. Temel parçalar olsun dolabınızda. Tarzınızı mutlaka belirleyin ve onun dışında eşya almamaya çalışın. Kıyafetleri kombin yaparak planlayın ve alın. Tek başına turuncu bir kazan ne işe yarar?
-Daha sonra iyi bir süpürge edinin. Eski kötü süpürgeler bir yandan tozu çekip öbür yandan üflüyor. Öyle ki iyi bir süpürge ile her seferinde silmeye gerek kalmıyor ve ev daha az tozlanıyor. Süpürmeden önce sizi yavaşlatacak toplama, kaldırma işini önceden yapın. Yani bir odayı bir defada süpürün. Ayrıca koltuk, kanepe ve dolap altları çok toz biriktirir, ufak bir hava akımında oradan dışarı uçarlar. Durup dururken sağda solda toz yumağı görmek istemiyorsanız sık sık oraları da süpürün. Temizliğiniz daha kalıcı olur.
-Sabah veya gece yatmadan 3-4 dakikanızı salon ve mutfağı toplamaya ayırın. Bunu hızlıca oyalanmadan yapın, her şey yerli yerineee..Toplanmış evi temizlemek hep daha kolaydır. Bazen evin bütün eşyası salonda birikmiş gibi gözükür, bu durumda çamaşır sepetinizi alın, salondaki diğer oda ve mutfaklara gidecek eşyaları doldurun, bir defada taşıyıp yerleştirin. Çocuklu evlerde salonda kitaplar, pijama, bardaklar, oyuncaklar ve olmaması gereken pek çok şey cirit atar..
-Elinizin altında bol çekmece veya sepet olmalı, yoksa kilit noktalara gazetelik, oyuncak sepeti, küçük çekmeceli bir dolap vs.koyun, bunları kullanın.
-Eve gelince üstünüzden çıkanları, elinizdekileri salona koyma huyundan vazgeçin. Hatta salondan her çıkışınızda mutfağa, yatak odasına veya çocuk odasına ait 1-2 şeyi götürmeyi alışkanlık edinin.
-Yemek yedikten sonra mutfağı toplayıp bulaşık makinesini doldurmayı ertelemeyin, sonra zor geliyor. Gerçekten zor geliyor. Tam dinlenme vakti geldiğinde mutfak tezgahının dolu  olduğunu görseniz ne hissedersiniz? Eşinizle iş bölümü yapabilirsiniz.
Benim evimde gerçekten ihtiyaç duymadığım hiçbir şey yok, çok sık ayıklar ve elden çıkarırım...
-Banyo temizliği için ayrıca uzun zamanlar ayırmayın duştan önce veya sonra sprey temizleyici sıkıp fırçalamak, gece yatarken hijyenik temizleme malzemenizi klozete yayıp bırakmak pratik olabilir.
-Kullandığınız şeyi yerine koymayı alışkanlık edinin.
-3-4 günde bir 5 dakikanınızı dağınık bir dolabı toplamaya, bir çekmeceyi boşaltıp silip tekrar düzenlemeye ayırın. Böylece tüm evi toplamak günlerinize malolmaz. Ben gõzüme batan bir dolabı gecenin 11'inde hızlıca düzenlediğimi bilirim. Tüm dolabı indirip düzenlemem. Dağıldığını gördüğüm bir-iki rafı temiz giysileri koyarken indirip 2 dakikada toplarım. Hayatta bundan daha önemli çok şey var değil mi? Saatleri ve günleri  temizliğe ayırmak saçma. Biraz planlama ve pratiklikle çok zaman kazanırsınız.
-Küçük bir faraş ve fırça veya şarjlı el süpürgesi  bazen biraz kırıntıyı temizlemede çok işe yarar.
-Detaylara takılmayın, önce görüneni, vaktiniz olduğunda detayı temizleyin. Bazı kişiler detaya çok takılır temizlik bir türlü bir günde bitmez..
-Ayda bir camları silip perdeleri yıkayanları hiç anlamıyorum, siz anlıyorsanız bana da anlatın.
-Toz almak için ne kuru ne yaş bez işe yaramaz:
nemli bez işe yarar. Denedim ve gördüm, yaş bez iz bırakır, kuru bez tozu iyi almaz, hafifçe nemli bir bez en iyisidir.(ya da en iyisi temizlik yapacağınız günün sabahı temizlik bezini yıkayıp bir yere asın siz temizlik yapana kadar hafifçe kurur) Bununla rafları tv sehpasını kolayca silersiniz.
-Yerleri silmek için arap sabunu ve sirke karışımını deneyin derim. Karbonat ve sirkeyi ev temizliğinde mutlaka kullanın. Halı, koltuk veya yatağınızın üzerine ince bir tabaka karbonat serpin, elinizle hafifçe yedirin, 15-20 dk, vakit varsa daha çok bekleyip elektrik süpürgesi ile iyice çekin hem koku hem mite denen canlılara karşı birebir. Vakumlu kilitli torbalardan edinin. Ne işe yarayacak? Kullandığınız yastıkları bu torbalara koyup elektrik süpürgesi ile içindeki tüm havayı çekip kilitleyin.  Bir gece içinde kalsın, sonra açıp kılıfını geçirip kullanın. Bu ne işe yarıyor? Havasız ortamda o gözle göremediğimiz canlılar-ki en çok yastıklarda birikiyormuş- fazla yaşayamıyor. Yastıkları temizlemenin en etkili yollarından biri bu. Bir de bende fermuarlı yastık kılıfları var. Kışa girerken bir kez ve yazın 2-3 kez  içindeki pamuk-elyaf vs. bir kılıftan diğerine aktarıp kılıfı yıkıyorum.
-Lavabo ve küvetler için ayrı fırçalar edinin. Fırçalayıp 2 dk bekleyin. Klozetlerin kenarları içinse ben ıslak mendili koyu kıvamlı çamaşır suyu ile kullanıp atıyorum. Sonra duruluyorum.
-Lavabo veya duşlar için su ve kir tutmayan spreylerden kullanabilirsiniz. Gerçekten su ve kir tutma süreleri uzuyor..
-Elde yıkama bulaşık deterjanı çok iyi bir leke çıkarıcı. Yağ veya kir lekesi bir kumaşta kaldıysa bu deterjanı biraz lekeye damlatıp ovup makineye öyle koyun.
-Bence bir evdeki en mikrobik yerler tuvalet muslukları, sifon ve elektrik açma-kapama düğmeleri. Bunları da arada bir hijyen sağlayacak bir spreyle silmek gerek.. (ya da bu günlerde sleepy temizlik havlusu)
-Temizlik sıvılarınız ve bezleriniz amacına uygun ve kullanışlı olsun. Zaman kazandırır. Yerleri sileceğim suyun biraz sıcak olmasına dikkat ederim çünkü daha iyi temizlediğini düşünüyorum..
-Eğer yine de olmuyorsa dağınıklığınızı önemsemeyecek arkadaşlar edinin:-)

15 yorum:

elif dedi ki...

benim gibi üşengeç bir iki çocuklu anne için de öyle zor ki bu işler..

melda dedi ki...

Evet, bilmiyorum belki bir gün temizliğimi ben de bu işi profesyonelce yapan bir kadına yaptırıcam, ama şimdilik evimi başkasının temizlemesi fikri bana uzak geliyor. Bu nedenle uyguladığım pratik yöntemleri paylaşayım istedim...

hüznün tadı dedi ki...

Ben bu yazıdan çok yararlandığımı söyleyebilirim. Annemin bir sözü vardır. "Temizlemek değil tutmak önemli"der. İşte bunu başarsak ve etrafımızdakilere öğretebilsek işimiz kolaylaşacak gibi. Biz kadınlardan başka evde temizliği dert eden yok.

Gizem dedi ki...

Ne kadar güzel yazmışsınız. Benim gibi yeni çalışmaya başlayan biri için oldukça güzel fikiriler :)

Gizem dedi ki...

Ne kadar güzel yazmışsınız. Benim gibi çalışmaya yeni başlayan biri için oldukça güzel fikirler :)

Adsız dedi ki...

iyi bir süpürge edinin demişsiniz ya ben o konuda çok şanssızım yeni aldığımız da hiç güzel süpürmüyor siz neyi önerirsiniz?

melda dedi ki...

Kesinlikle iyi supurge cok fark yapiyor, benimki dyson annemin cleanmax, ikisi de cok iyi

tesettur modasi dedi ki...

Isleri biriktirmemek en onemlisi tabiki

tesettur modasi dedi ki...

Isleri biriktirmemek,aldiklarini kullandiktan sonra yerine koymak en onemlisi tabiki

Adsız dedi ki...

teşekkürler.şu aldığını aldığın yere koyma olayını yapamadıkça toplu olmayı hiç beceremicem galiba.. ama yine de söylediğiniz şeyler az da değil ..:)

Adsız dedi ki...

Ben hastalık derecesinde düzenli(takıntılı) biriyim. Amaa supurme ve silmeden nefret ediyorum. Ben duzenliyeyim biri süpürup silsin. Sizin taktiklerinizinden de kullanacaklarım olucak. Teşekkürler.

Adsız dedi ki...

temizlik işini hiç sevmiyorum

Unknown dedi ki...

Ben temizliği temiz olmayı çok seviyorum. Aldigimi mutlaka yerine koyarim. Herşey gününde olmalı 4 günde bir evi supururum hafta 1 evi dilerim. Zaten anında haftası geliyor. Sabah erken kalkarsin isim varsa öncelikle erken kalkmak çok iyi bu yüzden öğleden sonra gezmeye :) ama şuan çocuğum yok 2 yıllık evliyim ev hanimiyim. Çocuğum olduğunda işlerle yetişemez sen ya dağınık olursam diye korkuyorum ne yapacam o zaman benn ???

Unknown dedi ki...

Bir çocuğum var ama ev işleri çok bunaltıyor benii. Imdaatttt diyip kaçasım geliyor. Bugün siliyorum ertesi gün sanki toz yağmış eve hergun Kova süpürge bıktım yahuuu

Adsız dedi ki...

Vermiş olduğunuz bilgiler çok faydalı teşekkürler
https://www.teklifgelsin.com/a/ev-temizligi-firmalari