Çarşamba, Temmuz 03, 2013

Üç Kuruşluk Roman, Bertolt Brecht

Brecht'in Kafkas Tebeşir Dairesi adlı oyununu duymuşsunuzdur. Ben üniversitedeyken duymuştum. Oyunu hiç okumadım ya da izlemedim. Ama ayrıntılarını yurttaki oda arkadaşım, can dostum Zuhal'den her akşam, arkası yarın şeklinde, masal gibi dinledim.(Çünkü o Almanca bölümünde okuyordu ve ödevi olduğu için kitabı orjinalinden yavaş yavaş inceliyor ve notlar alıyordu) Onun için Brecht benim için önce Eskişehir akşamlarını sonra da Zuhal'i çağrıştırır. Hele hikayenin sonunu anlatırkenki yüz halini hiç unutmam.
 Neyse konumuz Brecht ama kitabımız Üç Kuruşluk Roman, Üç Kuruşluk Opera veya Üç Kuruşluk Film de olur :-)
Öncelikle henüz okumadıysanız Oda Yayınlarını almayın derim. Ben daha sonradan öğrendim Beş Paralık Roman adıyla Sevgi Soysal çevirisi çok daha iyiymiş. Onu da alıp okuyacağım..
Opera olarak kaleme alınmış eser sonradan Brecht tarafından roman halinde yazılmıştır. Operadan farklı yönleri çoktur.
 
Hikaye en yalın haliyle; para hırsının olmadık işler yaptırdığı karakterleri anlatıyor. İnsanın insanı sömürmesini alaycı bir dille irdeleyen Brecht, para uğruna dilencilik dernekleri kuran, cinayetler işleyen, yalancı şahitlik yapan, milli felaketlere yol açan ve hatta “âşık” olan insanların dünyasını anlatıyor.
Bir kitabı okurken hem beğenme hem de rahatsız olma duygusunu aynı anda yaşatan nadir kitaplardan. Zaten bence Brecht'in amacı da bu. Kimse koltuğunda rahat oturmasın!...
1898 doğumlu Bertolt Brecht Alman edebiyatının en büyük şair, yazar ve tiyatrocularındandır. Naziler zamanında ülkesinden kaçmış yedi ülke gezip savaştan üç yıl sonra ülkesine dönmüş, karısı ile Berliner Ensemble'yi kurmuştur.
 

Hiç yorum yok: