Perşembe, Ekim 03, 2013

Yaşam Kullanma Kılavuzu, Georges Perec

Küçük küçük bir çok dairenin bulunduğu büyük bir bina düşünün, bu binada yıllar içinde değişen ev sahipleri ve kiracılar ve onların kısa kısa ama ayrıntılı anlatılmış hikayeleri. Yapboz gibi. Tek tek birleşince bir bütün. Perec 10 yılda tasarlayıp iki yılda yazdığı bu kitaptaki hikayeleri binanın krokisini satranç tahtası gibi görerek satrançta bilinen atın gezisi probleminden türeterek yapmış .Binanın krokisi kitapta mevcut. 100 sayfaya yakın dizin ve kronoloji var arkada.






















Geçen gün bir videoda Paris'te bir grup meraklının bu binayı aradıklarını izledim. Paris'te otursaydım (keşke)ben de arardım.
Bu kitaba roman dersem roman değil, hikaye desem değil, bulmaca kitabı desem hiç değil...Perec'in okunması zor bu kitabı için Enis Batur Perec Kullanma Kılavuzu'nu yazmış. Ancak bunu da anlamaya bir kılavuz gerek. Ferhan Şensoy'da Falınızda Rönesans Var kitabını niye yazdığıñı açıklarken bunu kullanmış. Şöyle ki:ya oturup "Enis Batur'un yazdığı Perec'i anlama kılavuzunu anlama kılavuzunu yazacaktım ya da başka bir şey. Ben başka bir şey yazmayı seçtim.. :-)
Kitapta tek tek bu dairelerin içi anlatılıyor, o kadar güzel detaylar, o kadar güzel anlatılmış ki normalde sıkılacağınız bu satırlar inanın sıkmıyor. Zaten apartman sakinleri pek ilginç, doktor, ressam, yazar, antikacı,antropolog vs..onların hikayeleri de ilginç.. Bulmaca ya da matematiksever biriyseniz bu kitabı kaçırmayın. Yoksa yanına bile yaklaşmayın. 

5 yorum:

. dedi ki...

perec şu aralar beni cezbeden yazarlardan biri.

ilginç görünüyor tanıttığınız kitabıda.

pelinpembesi dedi ki...

perec kitaplarını okuyup hakkında ben de birşeyler yazmıştım ya da yazmaya çalıştım. pariste perec binasının peşine düşenlerin videosunu da çok merak ettim. keşke link verseydin..

annemahsustan dedi ki...

Perec'in bu kitabını okuduğumda 19 yaşındaydım ve aynı tutunamayanlar kadar etkilemişti beni. Çok karışık gözüksede öyle değil aslında... Enn sevdiklerimden, keyifli okumalar olsun size de...

melda dedi ki...

O linki tesadüfen bir sitede bulmuştum, arıyorum, bulunca paylaşıcam

Deli Anne dedi ki...

ahh çok üzgünüm, yıllarca yıllarca bu kitabı aradım... bir türlü basımı yapılmıyordu derken buldum ve yazık ki hararetle okuduğum yılları geçtiğim zamanlardı... yarım kaldı... :(