Perşembe, Nisan 16, 2015

Fareler ve İnsanlar, John Steinbeck

Bu kitabı okuduğumu sanıyordum. Çok uzun zaman önce okudum ama hatırlamıyorum diye düşünüyordum. Ama okumaya başladıktan sonra hiç bir şey hatırlamadığı fark ettim ve utandım açıkçası. Böyle önemli, bir kitabı daha önce okumalıydım dedim.

Aslında uzun bir hikaye kitabı gibi. Kısa roman.
İki gezgin çiftlik işçisinin Kaliforniya'da bir çiftlikte yaşadıkları trajik bir öykü bu. George ve Lennie. George zeki ve çevik, Lennie ise çok iri yarı, güçlü ama biraz algılama özürlüdür. İkisinin de günün birinde küçük bir toprak edinip orada kendi bahçelerinde çalışma hayalleri vardır. Lennie'nin hayali ise okşayabileceği yumuşak tavşanlardır.
İlk defa 1937'de yayınlanmış. Olaylar çok çabuk gelişiyor. Uzun uzun tasvirler yok. Anlatım gayet sade. Ben genelde Oda yayın evinin çevirilerini beğenmem ama bu kitabınki iyiydi. Okurken rahatsız etmedi.
Steinbeck kendisi de bir zamanlar gezgin çiftlik işçisiymiş.
"Ben kendim de bayağı uzun bir süre göçmen işçiydim. Öykünün geçtiği yerlerde çalıştım. Karakterler bir yere kadar, çeşitli insanların karışımıyla ortaya çıktı. Lennie ise gerçek biriydi. Şu anda Kaliforniya'daki bir akıl hastanesinde. Onunla haftalar boyunca yan yana çalıştım. Gerçek Lennie bir kızı değil, bir ustabaşını öldürdü. Kızgındı, çünkü patron arkadaşını işten çıkarmıştı, Lennie de dirgeni karnına saplayıverdi. Bunu arka arkaya defalarca yapışını izlediğimi anlatmaktan nefret ediyorum. Onu, çok geç olmadan durdurmayı başaramadık."
John Steinbeck'in New York Times'da çıkan röportajından. (1937)

2 yorum:

ilhan dedi ki...

Belki okumuşsunuzdur da hatırlamıyorsunuzdur. Ben de çok eskiden okuduğum bir kitabı ki çok da etkilenmiş olabilirim o kitaptan, gene de unutuyorum. "Fareler ve İnsanlar" gerçekten müthiştir, bence herkes okumalı.

pelinpembesi dedi ki...

filmini de mutlaka seyretmelisin..